Belen Garcia: “Cal que es normalitzi que les dones estiguin en carreres, que guanyin i que aconsegueixin el que vulguin”

Belen Garcia: “Cal que es normalitzi que les dones estiguin en carreres, que guanyin i que aconsegueixin el que vulguin” 1

La pilot catalana és la primera en guanyar un campionat de la FIA de monoplaces. Foto: Dutch Photo Agency

La pilot participarà en la competició internacional W Series, el camí cap a la professionalització de les dones en l’automobilisme

Són moltes les dones que han fet història en el món del motor. El seu llegat, una demostració que aquest esport no és cosa de gèneres, ha picat a la porta durant molts anys perquè, tímidament, creixin les oportunitats i el reconeixement a les trajectòries professionals de les esportistes. Una tasca que continua en desenvolupament per acabar amb els estereotips i el sostre de vidre que, avui en dia, encara són una realitat.

Un dels noms que aquesta darrera temporada s’ha fet un lloc és el de Belen Garcia. Des de petita, gràcies al seu pare, ha viscut la intensitat de l’esport de motor, on ha crescut fins a convertir-se en la primera dona a guanyar un campionat de la FIA de monoplaces (Federació Internacional d’Automobilisme) en la Fórmula 4 espanyola. Compaginant la seva carrera esportiva amb els estudis, la pilot es prepara per afrontar un repte nou a la segona edició de les  W Series, una competició que comença el mes de maig i que ha estat creada per impulsar les dones cap a l’elit de l’automobilisme.

Belen Garcia: “Cal que es normalitzi que les dones estiguin en carreres, que guanyin i que aconsegueixin el que vulguin” 2

Durant la nova temporada de les W Series es disputaran vuit carreres entre el maig i l’octubre. Foto: Dutch Photo Agency

A més de l’automobilisme, també practica salt de perxa. De quina manera es complementen els dos esports?

Sí, fa tretze anys que faig atletisme. De cada esport en pots treure alguna cosa per un altre. De la perxa en trec molt control: saber què està passant en cada moment, poder preveure les sortides del cotxe… I, dels cotxes, mil coses més. Al final, cada esport aporta coses diferents i crec que també és molt positiu veure’n d’altres.

També estudia Enginyeria Telemàtica. Es pot relacionar també amb els automòbils?

És més difícil relacionar-ho directament perquè és barrejar estudis i esport. Però sí que m’aporta una manera de pensar més àmplia i més eines per treure solucions de problemes diferents. Crec que no ens hem de centrar només en l’esport que practiquem, sinó en ser complets com a esportistes i com a persones. Això et dona moltes eines per competir després.

Deu ser complicat compaginar-ho tot… Com s’ho fa?

Depèn del dia, la veritat (riu). És molt difícil. Intentes donar-ho tot en cada àmbit. Estudiar al màxim, centrar-te en els cotxes i en la perxa, en les competicions… Però tens les hores que tens. El que marca la diferència és la passió que hi poses i l’organització que tens per poder fer-ho tot.

L’any passat es va convertir en la primera dona a guanyar una carrera del Campionat d’Espanya de Fórmula 4, al circuit de Navarra. Com recorda aquesta experiència?

És una cosa que encara no he assimilat, la veritat. Tot va ser molt de cop. Mai hauria esperat sortir de la primera carrera en Formula 4 amb una victòria i encara no m’ho crec. I, a més, vam descobrir que també sóc la primera dona a guanyar un campionat de la FIA de monoplaces. Increïble.

“Les W Series donen oportunitats a moltes pilots que, probablement, no haguessin seguit el camí cap al món professional”

I això, com a dona i esportista, què ha suposat per a vostè?

Ara mateix estic en un punt que no hagués pensat estar mai. I encara estic assimilant tot el que va passar l’any passat, perquè mai m’hagués imaginat aquí i és massa. Però estic molt contenta de poder fer l’esport que m’agrada i en certa manera de demostrar que la passió mou muntanyes i que és igual ser dona, home o nen o el que vulguis, que la passió és el que importa.

Creu que arribarà el dia on es deixarà de parlar de “la primera dona en…” per remarcar exclusivament l’èxit assolit per l’esportista?

Sí, segur. Cada cop som més dones competint i en un nivell cada cop més alt. Les primeres vegades estan bé perquè és un moment bonic. Però el que cal buscar és que es normalitzi que les dones estiguin en carreres, que guanyin, que aconsegueixin tot el que vulguin i es proposin… I això arriba a base que hi hagi dones competint, una cosa que ja s’està aconseguint.

I també que es converteixin en referents per les que vinguin després. Ha tingut alguna pilot com a referent?

No, la veritat és que sempre m’he oblidat una mica de si sóc dona o de qualsevol altra cosa. Quan em poso el casc i estic a la pista, l’únic que recordo és que hi ha una carrera, un cotxe a davant, o no, que l’he d’avançar i que he d’estar concentrada en el que faig. Sí que és veritat que, si hi ha algun model que et diu “això és possible”, t’ho planteges. Jo no m’he plantejat res fins ara.

Quins factors, recursos o eines creu que influeixen en aquest canvi social que comentem?

Crec que la figura de la dona en el motorsport ja s’està promocionant molt. Campionats com les W Series donen oportunitats increïbles a moltes pilots que, probablement, no haguessin seguit el camí de les Fórmules, que és el que et porta al món professional. Crec que això ajuda molt perquè les nenes del kàrting ara també tenen aquest objectiu per arribar a fer el salt, per poder donar-se a conèixer i seguir la seva carrera. Crec que és molt positiu.

“Continuar practicant aquest esport no és facil. És un món complicat”

Precisament, enguany participarà en la segona edició d’aquestes W Series, una iniciativa ha tingut suports, però també detractors. Quina valoració fa de la primera temporada?

Crec que ha sorprès a tothom. S’han desmarcat del que pot ser separar homes i dones en el motorsport, que no és el que busquen, sinó donar oportunitats a dones perquè puguin seguir-hi. Llavors això ho han demostrat carrera a carrera i amb moltes més coses durant la temporada que han fet i és això, donar quilòmetres, oportunitats i visibilitat el que els ha fet grans i estan seguint un camí molt bo per donar a conèixer les pilots.

Els dos últims grans premis, als Estats Units i Mèxic, coincidiran amb els de l’F1 per “incrementar l’interès de les W Series”, en paraules de la directora executiva, Catherine Bond Muir, i per donar visibilitat a les pilots. Creu que serà així o bé hi ha el perill que l’F1 eclipsi la competició?

Crec que és molt positiu. Al final, mai tanta gent va a un circuit com en l’F1. Es veuen totes les carreres i la gent es comença a interessar per qui és aquesta i l’altra… Em va sorprendre moltíssim perquè és com inabastable. És cert que l’F1 s’emporta tot el protagonisme, però també mou molt. I, d’aquest molt, en podem treure alguna cosa.

Què significa per a vostè participar en aquest campionat?

Crec que, fins ara, ha estat el millor que m’ha passat. Al començament també tenia dubtes, per veure com ho plantejaven. Però s’han esforçat per demostrar que no és un campionat per diferenciar o separar, és per promocionar. I ho estan aconseguint amb això de l’F1 i mil coses més. És una oportunitat molt gran i l’aprofitaré al màxim.

Com van els preparatius?

De moment, hi ha poca cosa. No paro amb la preparació física i ens han enviat roba dels patrocinadors.

“Som més dones competint i en un nivell cada cop més alt”

I, pel que fa a l’automòbil, quines diferències remarca amb el que pilotava a l’F4?

Sobretot el fre. És potent i t’hi has d’acostumar. També hi ha molt canvi amb el  tema aerodinàmic, que en corbes ràpides es nota molt més. És un cotxe bastant més gran, són paraules majors.

Té algun objectiu marcat?

De moment no. Vull veure on estic, fer la primera carrera o els primers tests i llavors ja marcarem objectius. La graella té nivell i hem de veure on estem. Però sóc optimista.

I, ja parlant del futur, quina és la seva màxima ambició en el món de l’automobilisme?

Crec que, més o menys per tothom, és l’F1. Però el que prioritzo més, és continuar practicant aquest esport perquè no és fàcil. És un món complicat i el que vull és seguir competint molts anys més.

Una nena vol fer les primeres passes en el món del motor. Què li diria? 

Que s’ha de ser molt pesat (riu). Per aconseguir les coses, cal ser molt, molt i molt pesat. T’has de buscar la vida i les maneres de començar a competir. Que sempre cal mostrar interès i que la passió mou muntanyes.

Belen Garcia: “Cal que es normalitzi que les dones estiguin en carreres, que guanyin i que aconsegueixin el que vulguin” 3

La Belen Garcia va aixecar el trofeu de F4 al Circuit de Navarra. Foto: Dutch Photo Agency

Comparteix l'article a les teves xarxes: