“La igualtat és saludable”, la importància de la perspectiva de gènere en la salut

"La igualtat és saludable", la importància de la perspectiva de gènere en la salut 1

El projecte ha elaborat un decàleg per avançar en igualtat i salut. FOTO: Freepik

Els diferents rols i estereotips atribuïts a dones i homes es vinculen socialment als seus comportaments vers la salut

Les desigualtats de gènere impacten en la salut de les persones? La resposta és sí. Les dones pateixen més malalties cròniques i tenen més responsabilitats en les tasques de cura d’infants, persones amb discapacitat o malalties. Els homes tenen més conductes de risc en el consum de substàncies i en les seves relacions sexuals. Aquests són alguns dels fets que es posen de manifest a “La igualtat és saludable. Recomanacions contra els efectes negatius dels estereotips sexistes en la salut”, elaborat pel grup de treball d’anàlisi de la imatge pública de les dones (GT2ESTEREOTIPS) de l’Observatori d’Igualtat de Gènere i difòs per l’Institut Català de les Dones.
La perspectiva de gènere en la salut permet visibilitzar fins a quin punt els diferents rols i estereotips atribuïts a dones i homes i les relacions desiguals de poder es vinculen socialment als seus comportaments vers la salut, i permet identificar biaixos androcèntrics a nivell de ciència.

El treball, realitzat amb les perspectives i experteses provinents de disciplines diferents, com també amb l’assessorament de la Doctora Lucía Artazcoz, experta en salut i gènere, han permès elaborar un decàleg per avançar en igualtat i salut.

Les 10 recomanacions per revertir els efectes nocius dels estereotips de gènere en la salut

1.Cuidar és una feina de tothom, no només de les dones

Una societat igualitària és una societat corresponsable. Tothom ha de compartir el treball de la llar, de la cura d’infants i de persones en situació de dependència.

El rol de cuidadores ha estat assignat tradicionalment a les dones, una feina que pot arribar a tenir una càrrega personal, física i emocional molt forta si la persona que se n’encarrega ho fa sola. Assumir, compartir i repartir de forma equitativa les responsabilitats de la vida quotidiana, de la llar i de la família pot fer-les més fàcils, gratificants i saludables.

 2.Si cuides, cuida’t

La persona que cuida sovint posa per davant les necessitats i desitjos de qui està al seu càrrec i posa les seves en segon pla.

Si et sents sobrepassada, hi ha recursos al teu abast i tens dret a demanar ajuda. Pots consultar als serveis socials o associacions del teu municipi que t’informaran sobre els recursos existents en relació amb l’àmbit de les cures. No et sentis malament per demanar ajuda, és el teu dret.

3.Activa la teva salut!

Incorporar hàbits saludables a la teva vida és una manera de cuidar-te i fer salut. Gestionar la salut de la família és una feina que socialment s’ha assignat a les dones, però cal que totes les persones siguem actives amb la nostra cura. Sempre que parlis amb professionals de la salut, expressa la teva opinió i explica amb les teves paraules què et passa.

4.La depressió pot afectar a tothom, els homes també

La idea que els homes han de ser forts i no mostrar febleses fa que demanin ajuda amb menys freqüència a professionals de la salut davant situacions d’ansietat, frustració o depressió.

La salut mental és tan important com la física i cal trencar amb els estereotips que l’estigmatitzen. Patir ansietat o depressió no és una mostra de debilitat, ni cal avergonyir-se per demanar ajuda, és una malaltia que cal tractar i que pot afectar tant dones com homes.

5.Cossos diversos, cossos saludables

La pressió per assolir els cànons de bellesa irreals que la societat marca a les dones –i en menor grau, també als homes– pot disminuir l’autoestima i causar un gran malestar psicològic, frustració i, fins i tot esdevenir en trastorns alimentaris greus, com ara l’anorèxia, la bulímia, el trastorn per afartament o la vigorèxia.

Fer exercici i tenir una bona alimentació són hàbits saludables i recomanables. En qualsevol cas sentir-se bé amb tu mateixa no ha de dependre d’estereotips imposats. La bellesa és diversa. No posis la teva vida en risc per una qüestió d’estètica per buscar un “m’agrades”.

6.Fer esport, un temps per cuidar-se

Malgrat que hi hagi moviment, el treball domèstic i de cura no equival a fer una activitat física.

Encara avui en dia la presència de les dones en l’esport i en la pràctica de l’activitat física és minoritària. Una de les barreres més importants per a les dones és la manca de temps, especialment en els casos en què fan una doble o triple jornada laboral. La pràctica de l’esport, hauria d’estar a l’abast de tothom al llarg de totes les etapes de la vida i no hauria de ser un privilegi.

7.Conductes de risc? No, gràcies

Les conductes de risc com ara el consum de tabac, alcohol i/o altres drogues, així com la conducció temerària poden causar dany a la nostra salut. Tant homes com dones les duen a terme, encara que sovint tenen uns patrons i motivacions diferents pels rols de gènere que han après.

La construcció social d’un ideal d’home valent, fort i competitiu fomenta les conductes de risc que poden ser perjudicials per a la salut. Cal trencar amb aquests models de conducta i deixar de banda els hàbits nocius que poden perjudicar la salut.

8.Aposta per una sexualitat desitjada i responsable

Només tu pots decidir consentir o no fer-ho, revertir el consentiment i renovar-lo. Ningú més que tu té dret a decidir sobre la teva salut sexual i reproductiva, ni a qüestionar la teva identitat de gènere o orientació sexual.

En una relació sexual, només un sí, és sí, i això es innegociable. Cal fomentar una sexualitat desitjada, comunicativa i respectuosa. Evita exposar-te a possibles malalties de transmissió sexual i/o embarassos no desitjats, utilitza mètodes de protecció i contraceptius. Si tens qualsevol dubte i abans de posarte en risc, a tu o als altres, pots informar-te o demanar consell als i les professionals de la salut. L’atenció i assessorament és confidencial.

9.El patriarcat perjudica seriosament la salut

La societat patriarcal i la relació de poder dels homes envers les dones, fa que qualsevol dona hagi de fer front a situacions de desigualtat social i violències masclistes pel sol fet de ser-ho.

Aquestes discriminacions de gènere tenen un impacte directe sobre la salut de les dones. Hi ha patrons que es reprodueixen, el repte és detectar-los i qüestionar-los. Acabar amb el patriarcat i amb totes les seves manifestacions està en mans de tothom!

10.Davant les violències masclistes no estàs sola

Les violències masclistes són estructurals, afecten tota la societat i es poden donar en qualsevol àmbit: familiar, de parella o exparella, laboral i sociocomunitari. No distingeixen entre classes socials, origen, edat, ètnia o situació econòmica. La coexistència de diferents situacions de discriminació poden augmentar-ne el risc o la intensitat.

Si vius o detectes una situació de violència masclista tens mecanismes i serveis d’atenció al teu abast, així com la línia d’atenció gratuïta i confidencial contra la violència masclista al telèfon 900 900 120.

Consulta el projecte i el decàleg complets (PDF)

Comparteix l'article a les teves xarxes: